Jak radzić sobie ze stresem?

Czym jest stres?

Stres

Długotrwały stres niekorzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Prowadzi do różnych chorób, źle wpływa na naszą ogólną koncentrację.

Powoduje uczucie tzw. pustki w głowie. Stres zakłóca równowagę i zaburza działanie.

Objawy stresu to m.in.: przyspieszony oddech i tętno, przyspieszone bicie serca, zwiększona potliwość, drżenie rąk i nóg.

Odczuwamy również inne objawy takie jak np. gól głowy, karku. Stres powoduje zwiększenie się emocji – złości, uczucie lęku, irytacji, niepokoju. Powoduje utratę pewności siebie, której towarzyszą negatywne myśli typu „jestem do niczego”, „nie dam rady”, „nie uda mi się”.


W sytuacjach stresowych zmienia się nasze zachowanie. Stajemy się bardziej agresywni. Zdarza się również, że niektóre osoby unikają kontaktów z innymi.

Stres odczuwamy z różnych powodów. Powody te to tzw. stresory. Stresorami mogą być np. nowa praca, goniący termin realizacji jakiegoś projektu, hałas, konflikty z innymi ludźmi.

Do stresorów zalicza się również sposób myślenia, nastawienie, sposób interpretowania rzeczywistości, negatywne myśli, zmiany, które nas spotykają i wiele innych. Nie znaczy to, że nie  możemy sobie z nim poradzić.

Jak radzić sobie ze stresem?

 

Jest kilka sposobów radzenia sobie ze stresem. Ucieczką od stresu, dla niektórych osób jest spożywanie dużych ilości alkoholu, środków odurzających, leków, środków uspokajających, a nawet jedzenia.

Na dłuższą metę sposoby te, nie tylko NIE pomagają, ale mogą jedynie nasilać objawy stresu. Głównie dlatego, że nie obniżają wewnętrznego napięcia i nie przyczyniają się do rozwiązania problemów.

Najlepszym sposobem radzenia sobie ze stresem jest PROFILAKTYKA.

  • odreagowanie stresującego dnia poprzez sport: siłownia, aerobik, jazda na rowerze, spacer, ćwiczenia, basen, itp.
  • relaks: odprężenie, relaksująca kąpiel, słuchanie ulubionej muzyki, spacer, techniki relaksacyjne i oddechowe, joga, zabiegi w SPA (sauna, masaż, jacuzzi), dobra książka, etc.
  • własna wizualizacja: własne wsparcie, dodanie sobie samemu odwagi i motywacji, pomaga złagodzić stres i osiągać lepsze rezultaty np. wyobrażanie sobie dobrego zakończenia wystąpienia, przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej, itd.
  • zdrowy sen
  • zdrowe odżywianie

Sposoby te odnawiają zasoby organizmu, dzięki czemu masz więcej odporności i sił w trudnych sytuacjach. Sposoby te redukują wewnętrzne napięcie i zmniejszają objawy stresu.

  • zasada 8×3 – oparta jest na filozofii wschodu: zakłada, że każdy dzień powinien być podzielony na trzy równe części: 8 godzin na pracę, 8 godzin na sen i 8 godzin na kontakty z innymi, relaks i rozwój.

Wiem, że w dzisiejszych czasach trudno jest zastosować zasadę 8×3. Jednak warto pamiętać, aby każdy dzień, nie był podzielony TYLKO na pracę i sen.

Stres jest naturalną reakcją Twojego organizmu, dlatego nie jest możliwe całkowite się jego pozbycie. To nawet dobrze, ponieważ niewielka ilość stresu jest motywująca do działania. Pojawia się mobilizacja, zaciekawienie i zwiększa się poziom energii.

Dzięki stresowi pozytywnemu działasz szybciej i jesteś w stanie osiągać nowe cele i je realizować. Przypływ adrenaliny powoduje, że działasz chętniej, masz tzw. „powera” do działania. Jest to Twoją siłą napędową, dzięki której możesz pokonać wszystkie przeszkody pojawiające się w ciągu dnia. Dlatego największa wydajność jest wtedy, gdy Twój poziom stresu jest umiarkowany.

Każdy z nas z pewnością ma swój skuteczny sposób w walce ze stresem, który mu pomaga. Jak TY radzisz sobie ze stresem? Podziel się tym w komentarzu.

Zdjęcie dzięki uprzejmości David Castillo Dominici – FreeDigitalPhotos.net


Zamiast cieszyć się życiem, ciągle narzekasz?

Dużo skutecznych wskazówek co zrobić, aby odnaleźć sens i naprawdę cieszyć się życiem znajdziesz w ebooku: „Przestań Narzekać i Zacznij Cieszyć Się Życiem”, którego udostępniam całkowicie bezpłatnie.

Aby pobrać ebooka kliknij tutaj

 

Nawigacja