Jak rozpoznawać swoje uczucia i emocje?

Jak rozpoznawać swoje uczucia i emocje?

 

emocje - kochac - nienawidzicEmocje stale nam towarzyszą i najczęściej powiązane są z czynnikami zewnętrznymi i własnym systemem wartości lub oczekiwaniami.

Jeżeli jakieś zdarzenie zgodne jest z naszymi oczekiwaniami lub ułatwia nam realizację naszych celów, wywoła ono pozytywne emocje.

Jeśli natomiast dana sytuacja utrudnia nam zrealizowanie naszych planów lub jest niezgodna z naszymi przekonaniami, to pojawiają się negatywne emocje. Aby skutecznie rozpoznać emocje innych, musimy najpierw nauczyć się rozpoznawać własne odczucia.

Rozpoznawanie swoich uczuć i emocji

 

Rozpoznanie swoich uczuć i emocji jest bardzo ważne. Dlaczego? Otwarte mówienie o uczuciach pozwala nawiązać szczere relacje z innymi ludźmi. Pomaga również w budowaniu zaufania, więzi i porozumienia.

Jeśli wiesz, co czujesz i mówisz o swoich emocjach, jesteś lepiej rozumiany i lubiany, potrafisz szybciej dojść do porozumienia. Co pomoże w rozpoznaniu uczuć i emocji?

Nazywanie swoich uczuć i emocji

 

Uczucia nie biorą się z niczego. Przeważnie jest coś, co je pobudza. To jak czujemy, jest uzależnione od tego, jak myślimy i co robimy, np.

  • jeśli myślisz, o tym, że straciłeś bliską Ci osobę, to możesz odczuwać smutek
  • jeśli myślisz, o tym, jak dobrze poszło Ci dziś w pracy, to możesz odczuwać zadowolenie, itp.

Obecność innych również wpływa na nasze uczucia i emocje.

Nazwanie swoich uczuć i emocji, to jak złapanie ich w garść i przytrzymanie. Kiedy już się je złapie, można je obejrzeć z boku. Zastanowić się nad tym, czy chcemy pokazać je innym, a przede wszystkim nie pozwolić im, za bardzo się rozbrykać.

Umiejętność nazywania swoich emocji przydaje się wtedy, gdy sam nie wiesz, czego chcesz. Ile razy zdarzyło Ci się mieć zły nastrój i nie wiedziałeś dlaczego?

W takiej sytuacji jesteś świadomy swoich emocji. Ta świadomość jest w każdym z nas. Gdybyśmy jej nie posiadali, nie wiedzielibyśmy, że jesteśmy zmęczeni, zadowoleni czy szczęśliwi.

Rozgraniczenie emocji pozytywnych i negatywnych, wydaje się rzeczą naturalną. Trudniej zaś jest nam rozróżnić np. smutek, zmęczenie, a irytację lub zdenerwowanie. Im częściej będziesz starał się nazywać swoje emocje, tym łatwiej będzie Ci je rozpoznawać i interpretować.

Staraj się analizować wszystko to, co wywołuje u Ciebie konkretne emocje. Co najszybciej może wprowadzić Cię w zły lub dobry nastrój oraz jakie zachowania temu towarzyszą.

Ćwiczenie dla Ciebie: Spróbuj nazwać emocje, jakie odczuwasz w tej chwili. Jakie zachowania lub reakcje temu uczuciu towarzyszą?

Prowadzenie dzienniczka uczuć i emocji

 

Dobrym sposobem rozpoznawania uczuć i emocji jest prowadzenie dzienniczka uczuć i emocji.

Codziennie rano lub wieczorem spisuj swoje uczucia i emocje w specjalnie do tego przeznaczonym dzienniczku. Oto przykład:

  • czułem złość, kiedy klient odrzucił moją ofertę
  • czułem radość, kiedy szybko dojechałem do domu

Często możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, jak trudno jest rozpoznać 10 emocji, które miałeś w ciągu dnia. Przeglądając takie zapiski, możesz dostrzec jakie stany przeważają.

Robiąc bilans co 2 tygodnie, możesz podliczyć ile było złości, radości, zadowolenia, harmonii czy akceptacji. Jeśli okaże się, że przeważającym uczuciem jest np. zniechęcenie – widać jasno nad czym należy popracować, nad jakim uczuciem czy emocją się skupić.

Dobrze jest połączyć te dwa sposoby. Nazywaj swoje uczucia i emocje i je zapisuj. Im sprawniej potrafisz rozpoznawać i nazywać swoje emocje, tym łatwiej poradzisz sobie nawet z groźniejszymi uczuciowymi burzami.

A to da Ci poczucie siły i zadowolenia z samego siebie. Rozpoznając swoje uczucia i emocje, możesz łatwiej nad nimi zapanować, zrozumieć samego siebie i osiągnąć spokój. I tego Ci życzę 🙂

A Ty jak radzisz sobie ze swoimi emocjami? Podziel się w komentarzu, to daje mi niesamowitego kopa do działania, aby tworzyć więcej, a tym samym pomagać innym 🙂

Źródło zdjęcia: FreeDigitalPhotos.net


Zamiast cieszyć się życiem, ciągle narzekasz?

Dużo skutecznych wskazówek co zrobić, aby odnaleźć sens i naprawdę cieszyć się życiem znajdziesz w ebooku: „Przestań Narzekać i Zacznij Cieszyć Się Życiem”, którego udostępniam całkowicie bezpłatnie.

Aby pobrać ebooka kliknij tutaj

 

  • Przyznam, ze nie radze sobie z emocjami negatywnymi, bo im zaprzeczam. Tzn. jeśli dopadnie mnie zdenerwowanie, przybieram sztuczny uśmiech i na zewnątrz jestem tzw. „siła spokoju”. Nie wiem, jak radzić sobie z takim zdenerwowaniem niewiadomego pochodzenia. Może ma to coś wspólnego z pamięcią komórek, o której Elu pisałaś?

    • Ja również nie zawsze radzę sobie z negatywnymi emocjami, zwłaszcza ze złością. Czasem nie potrafię odróźnić tego, czy to jest złość, czy zdenerwowanie i nad tym pracuję.
      Być może Grażynko u Ciebie zdenerwowanie niewiadomego pochodzenia wynika z przeciążenia pracą. Dobrze jest czasem oderwać się na kilka dni – po prostu zrobić sobie wakacje 😉 Pozdrawiam cieplutko

  • Pingback: Asertywności można się nauczyć | Umysł człowieka i jego myśli()

  • Pingback: Jak radzić sobie z negatywnymi myślami? | Wszystko zaczyna się od myśli()

  • Kasia

    Bo podstawą lepszego samopoczucia, jest własnie rozpoznanie emocji, którą obecnie przeżywam. Podobnie to działa na naszych bliskich, by ich pocieszyc musimy zacząć od emocji, którą obecnie przeżywa – co często rozbraja na przykłąd złość, gdy spytamy mężczyznę: „Jesteś zły?” Podobnie działa narzędzie o nazwie Emocjonalna Droga, które opisałam na swoim blogu: http://odkasi.blogspot.com/2016/11/jak-zapanowac-nad-emocjami-i-poczuc-sie.html Też zawsze tutaj zaczynamy od emocji, którą obecnie przeżywamy i idziemy w górę, tzn. do coraz wyższych emocji.

  • TurboEgg

    My proponujemy inne testy dla własnych emocji – wziąć w dwa palce mini Sensor Emocji i przywoływać wspomnienia, oglądać zdjęcia/filmy, rozmawiać z drugą osobą, pozwalać zadawać sobie pytania etc. i sprawdzać nasze reakcje na owe bodźce na aplikacji mobilnej działającej z sensorem emocji: https://www.turboegg.com/produkt/emotions-sensor/

Nawigacja